GBLA známky kapitána Kudrnu
Peter Valdner (2024)
Jiří Kudrna bol v pôvodnej posádke MS Lednice, zadržanej na Veľkom horkom jazere v júni 1967, prvým palubným dôstojníkom. Po zredukovaní posádky sa na GBL vrátil 30. augusta ako veliteľ. Vystriedaný bol v januári 1968 a už nikdy sa na GBL, na rozdiel od kapitánov Bendu a Šlechtu, nevrátil. Nakoľko na všetkých ostatných lodiach velili kapitáni, aj Kudrnu volali kapitánom. Tak už pri tom zostaňme.
Lode neboli pripravené na dlhodobý pobyt bez možnosti dopĺňania zásob. 7. októbra založili Great Bitter Lake Association, ktorej hlavnou úlohou bola koordinácia zásobovania lodí. Námorníci nemali na uviaznutých lodiach mnoho povinností, tak vypisovali domov. Medzi nedostatkové tovary sa zaradili obálky a známky.
Kapitán Kudrna sa ich podujal vyrábať. Poslúžil mu na to Hectograph (cyklostyl), na ktorom bolo možné namnožiť z blán až 200 kópií.
Ako prvú vyrobil leteckú celinovú obálku,
nasledovali tlačové listy so známkami.
Známku v poradí druhého som použil na titulnej strane katalógu GBLA.
Predával ich ostatným posádkam a získal tak prostriedky na členský poplatok GBLA pre kolegov z Ledníc.
Informácia o známkach GBLA sa vo svete rýchlo rozšírila a na lode prichádzali žiadosti o známky. Traduje sa, že zberatelia ponúkali aj 100 USD za tlačový list. Nepotvrdzujem, ale ani nevyvraciam. Dnes to nevyzerá mnoho, ale vtedy to v Československu bol priemerný trojmesačný plat.
Kapitán si pre svoju potrebu na jazero, po skúsenostiach z minulého pobytu, doniesol egyptské známky.
Prvé dve emisie GBLA mali za cieľ dokumentovať odoslanie zásielok z jazera a nemali nominálne hodnoty. Ďalšie už áno a egyptská pošta ich akceptovala, čo dokazujú mnohé doručené zásielky. Námorníci však na breh nesmeli. Zásielky odnášali na poštu zamestnanci egyptských agentúr. Agentúry na zásielky neraz natlačili zbytočný frankotyp a takto odovzdali cenzúre.
O tom sa však námorníci dozvedeli až od príjemcov. Preto časom preventívne lepili na zásielky aj egyptské známky. Námorníci si niektoré doviezli, iné dostali od priateľov, či zberateľov spolu s objednávkami a platbami.
Kapitán postupne vydal osem tlačových listov a dve ďalšie vianočné letecké celiny v náklade od 60 do 200 kusov. Na jazere bolo vtedy ešte okolo 300 námorníkov, takže nie každému sa všetky známky ušli.
Aby stačil vybavovať objednávky, grafická úroveň známok postupne klesala. Nikto mu však už prvenstvo vo výrobe známok GBLA vziať nemôže. Známky, vyrobené na cyklostyle, na svetle strácajú farbu. O to sú však zachovalé kusy vzácnejšie.
Exponát GBLA, obsahujúci zbierku kapitána Kudrnu, bol vystavený na Svetovej výstave známok Praga 1968.
Zdroje: GBLA Lednice na Sueze & katalóg známok a archív autora
Kontakt na autora: valdpete@yahoo.com, www.valdpete.blogspot.com