GBLA Stamps of Captain Benda

 


50. výročie známok kapitána Bendu

Peter Valdner (2022)

Počas ôsmych rokov na 14 uviaznutých lodiach na GBL velili desiatky kapitánov. Pokiaľ ste ešte nečítali moju knihu, tak asi neviete, že najdlhšie z nich Klement Benda, veliteľ MS Lednice a LEDMELAGA, spolu až päť štvormesačných turnusov.

 

Prvé tri v rokoch 1968 a 1969. To bol na lodiach pozemský raj. K platom bol vyplácaný rizikový príplatok, práca, okrem lodného kuchára, prakticky žiadna. Každodenne sa konali športové súťaže a spoločenské podujatia. Zásobovanie z nákladu, ktorý lode viezli, počnúc vínom a končiac krevetami a žraločími plutvami, bolo skvelé. Náklad spotrebného tovaru a japonskej elektroniky bol na lodiach k dispozícii v podstate bezplatne….

 

Štvrtý turnus v roku 1972 bol diametrálne odlišný. Lode už boli pozväzované do súlodí, posádky zredukované, takže nebolo s kým súťažiť a spoločensky žiť, zásoby na lodiach už minuté. Práca v podstate naďalej žiadna, skrátka nuda. Tak sa aj náš kapitán, podobne ako mnohí iní pred ním, dal na výrobu svojej prvej známky. Veľmi vydarenej, veď posúďte sami.

 

V roku 1973 prepadli egyptské vojská Izrael, ale IDF útok odrazila a prekročila Suezský prieplav. Zásobovanie lodí z Egypta skolabovalo a z bývalého raja na zemi sa stalo hladujúce peklo.

 

Jedna z lodí – americká SS African Glen - bola v bojoch potopená.

 

Keď sa kapitán Benda vrátil v roku 1974 na GBL, vojenská situácia už bola zmenená. Východný breh kanála kontrolovali mierové sily OSN.

 

Na rozlúčku s GBL vydal aj ďalšie dve známky, na ktorých zrekapituloval politickú situáciu počas svojich pobytov.


V porovnaní s niekoľkými inými kapitánmi bola jeho produkcia známok minimálna, ale námetovo ďaleko hodnotnejšia. Ním vyrobené  známky z linorytín sú hodnotené veľmi vysoko, prevyšujú ich len tlače mimoriadneho umelca Mariana Kasprzyka, s ktorý sa stretol na GBL v máji 1968 a odpozoroval od neho postup výroby tlačí. 

Známky potešili nielen zberateľov lodných pôšt, ale aj zberateľov bohemík (na známkach je meno Praha aj Lednice), slovacík (Lednice boli majetkom bratislavskej ČSPD), hungarík (loď bola vyrobená v Maďarsku), ale aj zberateľov vlajok a lodí na známkach, či zberateľov známkových území (ASFE).

Účelom tohto článku nie je presviedčať niekoho, že známky GBLA plnili aj poštovú funkciu, o tom je množstvo dôkazov v spomínanej knihe, toto je jeden z nich,

 

ale pripomenúť si zberateľa a tvorcu známok, o ktorom široká verejnosť dnes prakticky nič nevie.

 

Apropos, exponát GBLA bol vystavený na Prage 1968, čo bola svetová výstava známok poštových.

Zdroje: zbierka a archív autora
Kontakt na autora:valdpete@yahoo.com