Spacefillers
Peter Valdner (2010, updated)
Keď sa koncom 19. storočia stalo zbieranie známok rozšírenou záľubou,
viaceré filatelistické firmy začali vydávať albumy s predtlačenými
známkami, kde
úlohou zberateľov bolo zaplniť jednotlivé políčka. Niektorí zberatelia
takéto albumy používajú dodnes, tí z nich, čo sú počítačovo zdatní, si
ich
pripravili i pre svoje zbierky známkových území (ASFE). Zberatelia celistvostí túto možnosť
zjavne nemajú, resp. svojím rozsahom (a finančnými nákladmi) je
nezmyselná.
Rýchlo sa však ukázalo, že niektoré známky sú absolútne alebo
relatívne nedostupné. A keďže prázdne miesta v albume nepôsobia
esteticky, hľadali sa
náhrady na ich zaplnenie = spacefillers.
Pokúsme sa na túto problematiku pozrieť z pohľadu geografilatelistu. Tento pohľad bude individuálne závisieť od toho, do akej miery ste výlučne filatelista, alebo je pre vás dôležitý najmä geografický pohľad.
Pokúsme sa na túto problematiku pozrieť z pohľadu geografilatelistu. Tento pohľad bude individuálne závisieť od toho, do akej miery ste výlučne filatelista, alebo je pre vás dôležitý najmä geografický pohľad.
Ak ste ortodoxný filatelista, tak ďalšie odstavce ani čítať veľmi
nemusíte. Jediným kritériom je pre vás väzba na poštu, v lepšom prípade
ešte na
telegraf a telefón. Nedostupné známky môžete nahrádzať rekomandačnými
nálepkami či frankotypmi, celistvosti podacími lístkami, telegrafickými
blanketami,
alebo i ústrižkami od združeného inkasa či účtami, ktoré chodíte platiť
na poštu. Zaujímavá by bola aj zbierka vkladných knižiek Poštovej banky
-
najlepšie vlastných.
Ak však inklinujete viac ku geografii, ponúkam vám nasledovný pohľad
na akceptovateľnosť spacefillers, založený na dlhoročnej, už viac ako 50-ročnej,
praxi
zbierania ASFE. Že sú lepšie ako prázdne miesto vo vašom albume sa však
musíte rozhodnúť sami. Tento pohľad je samozrejme odlišný od výhradne
filatelistického pohľadu, rešpektujúceho len neporušené pravé známky a
je hierarchicky usporiadaný od najvhodnejších spacefillers po tie
najmenej vhodné,
abstrahujúc od tých nemnohých zberateľov ASFE, ktorí majú prakticky
neobmedzené prostriedky na nákup overených nepoškodených poštových
známok, či dokonca
celistvostí.
1. falzá ku škode pošty – sú v drvivej väčšine prípadov hodnotnejšie
ako pravé známky, samozrejme pokiaľ poštou skutočne prešli. Angličania
majú pre
ne výraz counterfeits.
2. dotlače sú často na nerozoznanie od pôvodných známok, takže pokiaľ nezbierate vývoj ASFE, sú univerzálne použiteľné.
3. známky poškodené – z pohľadu zdokumentovania ASFE sú
neodškriepiteľne v poriadku. Filatelistický pohľad, dokumentovaný napr.
nevhodnosťou zaradenia do
výstavného exponátu, je iný.
4. novotlače sú známky, ktoré sa na filatelistický trh dostávajú zväčša až vtedy, keď už pôvodné známky stratili platnosť. Neraz sú tlačené z pôvodných dosiek, mávajú niekedy rozdielnu farbu. Inokedy sa zmení veľkosť, prípadne sa urobia drobné úpravy do vzhľadu známky.
5. klasické falzá, teda produkty renomovaných falzifikátorov ako Jean
de Speratti (1884-1957) či Francois Fournier (1846-1917). Tieto sú
často tiež
drahšie ako pravé známky.
6. kolky sú akceptovateľné u nedostupných ASFE,
a samozrejmosťou aj vtedy, ak pre príslušné územie neexistuje známka poštová, telegrafická ani telefónna. O tom už článok bol.
7. artistamps sú dnes na internetových aukciách hitom, záujem je trvale o britské ostrovčeky, ex ZSSR a aktuálne o somálske a sudánske provincie či o spojenecké armády v Iraku a Afganistane. Toto som napísal vroku 2010..
a samozrejmosťou aj vtedy, ak pre príslušné územie neexistuje známka poštová, telegrafická ani telefónna. O tom už článok bol.
7. artistamps sú dnes na internetových aukciách hitom, záujem je trvale o britské ostrovčeky, ex ZSSR a aktuálne o somálske a sudánske provincie či o spojenecké armády v Iraku a Afganistane. Toto som napísal vroku 2010..
Dnes by som menoval GBLA, hoci sú zmesou známok lokálnych a artistamps. Na tomto mieste to rozobrať nebudem, vydal som o tom celú knihu.
Ohlas na článok o postsovietskom Moldavsku, uverejnený v Spravodaji
č. 51, potvrdzuje i záujem našich členov, informácia J. Marka na jarnom
stretnutí
2010 potvrdila poštovú použiteľnosť postsovietskych provizórií minimálne
aj v Rusku a na Ukrajine. Pochyby už dávnejšie nie sú o Estónsku,
Kazachstane,
Kyrgyzsku, Moldavsku, Lotyšsku...
Nemýľme si však artstamps s nálepkami z banánov, obalmi zo žuvačiek
či ďalšími obrázkami len preto, že sú vytlačené na papieri. Z definície
artstamps
vyplýva, že musia vyzerať ako poštové známky. Nedajme si nahovoriť, že skutočnou známkou pre zbieranie ASFE je len známka poštová. Aj J. Marek vo
svojich obsahovo vynikajúcich Filatelistických atlasoch eviduje tiež artistamps.
Samostatná kapitola, a to je podstata tohto článku, sú náhrady za
známky vzácne, resp. nedostupné. Je to kategória prirodzene relatívna,
možno na ňu
nazerať buď z hľadiska katalógového záznamu alebo fyzickej
nedostupnosti, ktorá sa však už dnes dá vyjadriť v peniazoch. Otázka je
teda, od akej čiastky
budeme považovať známku za nedostupnú, a teda aspoň pre evidenčné účely v
chýbenkách „nahraditeľnú” spacefillerom.
Logika tohto pohľadu je založená na predpoklade, že i pre vás je zaujímavejšie získať povedzme 1500 ASFE ako jednu pravú bazilejskú holubičku, pričom náklady sú približne rovnaké, ale na získanie holubičky stačí jediný telefonát do Ženevy alebo Paríža....Pri diskusii s viacerými poprednými zberateľmi ASFE (J. Balogh, V. Tichý...) sme sa zhodli na limite cca 5000 Kč, resp. 200 Eur. Samozrejme časom sa toto číslo bude meniť, rásť.
Logika tohto pohľadu je založená na predpoklade, že i pre vás je zaujímavejšie získať povedzme 1500 ASFE ako jednu pravú bazilejskú holubičku, pričom náklady sú približne rovnaké, ale na získanie holubičky stačí jediný telefonát do Ženevy alebo Paríža....Pri diskusii s viacerými poprednými zberateľmi ASFE (J. Balogh, V. Tichý...) sme sa zhodli na limite cca 5000 Kč, resp. 200 Eur. Samozrejme časom sa toto číslo bude meniť, rásť.
To v praxi znamená, že dnes (v roku 2010) zo 780 ASFE FAZZu sú spacefillerom nahraditeľné (a u väčšiny zberateľov ASFE, hoci často
nevedomky, aj skutočne
nahradené) 4 katalógovo drahé ASFE (Bazilej, Zurich, Ženeva a Scind) a 3
nedostupné (Buchara, Chorezm a Mosquito). Ak pri svojom zbieraní
používate niektorý
aktualizovaný zoznam ASFE, tak okrem niektorých drahých
zemstiev a nedostupných čínskych oblastí sem
určite patria aj poštová Shahpura, Andamany a Nicobary, Choco, Campeche a
tucet uzavrime napr. Španielskymi Marianami.
Všetky ďalšie druhy reprodukcií známok – nazvime ich fotokópie bez
ohľadu na skutočnosť, akou technikou boli vyrobené, sú vhodné len pre
začiatočníkov
v záujme ich vzdelávania. Veď nie sú o nič lepšie, ako už v albumoch
predtlačené obrázky.
Problémom môže byť, že aj nejeden „popredný” zberateľ ASFE si naivne
myslí, že má v zbierke len pravé známky a teóriu spacefillers odsúdi.
Možno by však
zmenil názor, keby si dal overiť pravosť svojich známok - popri už
uvádzaných drahých a nedostupných ASFE odporúčam napr. väčšinu
staronemeckých
a starotalianskych štátov, Carúpano, Cordobu či Suez. ASFE, vzniknuvšie
pretlačami, si môže každý pridať podľa vlastného výberu. Sortiment je
veľký. A len
tak mimochodom - ak zbierate celistvosti, tak pravdepodobnosť, že sú
pravé, nie je o nič väčšia ako u známok. Naopak. Keďže sú obyčajne
podstatne drahšie
ako jednotlivé známky, sú pre falšovateľov príťažlivejšie (viď LK V).
A na záver minislovníček angličtiny – falošná aj pozmenená známka sú fake, pričom falošný Modrý
Maurítius
je counterfeit, ale falošné Mosquito je forgery. Vo filatelistickej terminológii sú však neraz aj counterfeits nazývané forgery, len sa delia na poštové a zberateľské.
Zdroj: Internet a archív autora
Kontakt na autora: valdpete@yahoo.com