GBLA Basics in Slovak

 

 

 

 GBLA v skratke.

Peter Valdner

Keď Egypt uzavrel Tiranský prieliv pre izraelské lode, Izrael v júni 1967 počas Šesťdňovej vojny reagoval dobytím Sinajského polostrova.

Izraelské jednotky dorazili až na východný breh Suezského prieplavu. Aby zabránil izraelským lodiam používať prieplav, Egypt zablokoval oba jeho konce potopenými loďami a ďalšími prekážkami.

 

Uprostred prieplavu, na Veľkom horkom jazere, uviazlo štrnásť lodí z ôsmich krajín s približne osemsto ľuďmi na palube - členmi posádok a pasažiermi. 

  

Jedenásť z nich boli zaoceánske obchodné lode vracajúce sa naložené z Austrálie alebo Ázie. Štyri patrili Veľkej Británii, po dve Západnému Nemecku, Poľsku a Švédsku a jedna Francúzsku. Ďalšie dve, USS African Glen a MS Vasil Levski z Bulharska, sa vracali prázdne z vojnou sužovaného Vietnamu. Malá slovenská loď MS Lednice sa vracala z Červeného mora. Slovensko bolo vtedy súčasťou Československa.


 

Tieto lode mali doraziť do európskych prístavov za niekoľko dní, preto nemali zásoby na dlhší pobyt. Našťastie, majitelia lodí dovolili otvoriť nákladné priestory a použiť prevážané potraviny. Britské lode poskytli ovocie, čaj, víno a pivo. Nemecké viezli ovocie, mäso a vajcia. Francúzi mali tony kreviet a Švédi dokonca plutvy zo žralokov. Aby sa zabezpečila distribúcia zásob a spoločenský život, posádky vytvorili Great Bitter Lake Association (GBLA).

 

S množstvom voľného času sa námorníci začali intenzívne venovať písaniu listov domov. Keďže lode uviazli medzi bojujúcimi stranami v medzinárodných vodách, mali právo využívať poštovú službu Paquebot. Chýbali im však obálky a známky.

 

Kapitán Kudrna, veliteľ Lednice, začal na cyklostyle vyrábať obálky a známky v mene GBLA. Maximálny počet kvalitných odtlačkov bol do dvesto hárkov. Tieto obálky a známky sa používali ako poštové.

 

Keďže námorníci nesmeli na pevninu, všetku poštu museli odniesť na poštové úrady egyptské lodné agentúry, ktoré obvykle na obálky dávali svoje reklamné odtlačky.

 

Striedajúce posádky, aby sa vyhli škaredým frankotypom, prinášali na jazero egyptské známky. Tisíce ďalších známok poslali zberatelia, ktorí žiadali obálky a GBLA známky a pečiatky. Výsledkom je, že väčšina obálok nesie aj egyptské známky.

 

Napriek tomu je známe niekoľko desiatok obálok, ktoré prešli egyptskou poštou iba so známkami GBLA, bez doplatenia poštovného. Samotný Robert Hornby odoslal 60 takýchto obálok. Ani jedna nebola zaťažená doplatným.

 

Počas ôsmich rokov na GBLA sa počte ľudí na lodiach podstatne zredukoval. Z približne 800 v roku 1967 na cca 30 v roku 1973, kedy vypukla jomkippurská vojna a prázdna African Glen bola zasiahnutá a klesla na dno jazera.

 

Ako ubúdali námorníci, klesala potreba GBLA známok na poštové účely. Tisíce zberateľov však naďalej žiadali známky, ktoré sa čoraz viac stávali skôr suvenírmi. Niektorí nemeckí kapitáni z toho dokonca spravili výnosný obchod.

 

Mnohí členovia GBLA boli talentovaní umelci. Poľský námorník Marian Kasprzyk vyrezával linoryty a vytvoril súbor krásnych tlačí. 

 

Československý kapitán Benda, ktorý absolvoval päť turnusov, vyrábal známky odrážajúce meniacu sa politickú situáciu.

 

Väčšina známok sa viazala na každodenný život GBLA, mnohé zobrazovali šport a hry. V roku 1968 sa na lodiach konali Olympijské hry GBLA.

 

Aby sa ušetrilo na posádkach, lode sa postupne združovali: MS Lednice, Melampus a Agapenor sa stali Ledmelaga. MS Munsterland, Nordwind, Killara, Nippon a Essayons (nórska, bývalá francúzska Sindh) sa zoskupili ako Muwinikies. MS Djakarta, Bolesław Bierut, Port Invercargill a Scottish Star vytvorili Djabiporst.

 

Britská Agapenor mala skrytých 400 ton munície zo Singapuru a Adenu. Počas búrky v roku 1972 bola Ledmelaga odtrhnutá z kotiev a unášaná smerom k Muwinikies. Zrážka mohla byť fatálna. Našťastie sa Slovákom podarilo naštartovať stroje, ktoré stáli celé roky, a so súlodím manévrovať, až kým ju Nemci neodtiahli do bezpečia. Táto udalosť bola, prirodzene, pripomenutá aj na známkach GBLA.

 

Lode napokon opustili jazero v máji 1975, po takmer ôsmich rokoch. Väčšina námorníkov si vytvorila aspoň malé zbierky GBLA. Zberatelia z celého sveta zostavili tisíce zbierok GBLA, niektoré boli dokonca vystavené na filatelistických výstavách. Dodnes sú predmety z GBLA veľmi vyhľadávané.

V katalógu je zobrazených a ocenených viac ako dvetisíc známok. GBLA známky boli vyrábané vo veľmi malých množstvách, priemerne menej ako 100 kusov z každej. Uvedené sú aj napodobeniny, vyrobené v tisícoch kusov talianskym zberateľom Dr. Zappalom.

 

Tieto napodobeniny s zvyčajne nesú meno European Ships Great Bitter Lake a boli tlačené ako miniatúrne hárky alebo pozdravy. Tie, ktoré vznikli po roku 1971, už s GBLA nemajú nič spoločné.

 

Katalógové ceny GBLA známok sa pohybujú od 10 pencí do 100 libier — čo znamená, že niektoré sú až tisíckrát cennejšie ako iné. Záujemcom sa preto odporúča používať Katalóg.

 

Táto kniha sú v skutočnosti štyri knihy v jednej (GBLA Encyklopédia, ASFE, MS Lednice a Katalóg). Obsahuje niekoľko tisíc obrázkov na 336 veľkých stranách.

GBLA Encyklopédiu a MS Lednice som napísal na základe informácií a dokumentov od mnohých členov GBLA a z archívov viacerých krajín. Na žiadosť filatelistov, ktorí poskytli skeny svojich zbierok, som zostavil Katalóg. Trhové hodnoty známok, hárkov, obálok, linorytov a rôznych ďalších predmetov som vypočítal podľa výsledkov verejných aukcií a konzultoval ich so skúsenými zberateľmi GBLA.

Som výhradným distribútorom knihy. Ak ju potrebujete, prosím, kontaktujte ma.

Občas testujem katalógové ceny ponukami na eBay. Ak máte záujem o uvedené známky, môžete sa na mňa obrátiť priamo emailom.

 

Zdroj: archív autora

Kontkat: valdpete@yahoo.com