GBLA známky Ondreja Kaliňáka
Peter Valdner (2024)
Ing. Ondrej Kaliňák je jedným
z námorníkov, ktorí sa zapísali zlatým písmom do histórie GBLA.
V roku 1972 to bol práve on, ktorý dokázal v búrke, kedy víchrica odtrhla
MS Ledmelaga z kotiev, spustiť dlho nepoužívané motory MS Lednice. Kapitán Čertezni tak mohol s loďou manévrovať a zabrániť hroziacej
zrážke súlodí MS Ledmelaga a Muwinikies. Na MS Ledmelaga bolo ukrytých 400
ton munície a zrážka mohla byť fatálna.
Na nasledovnej fotografii je
Ing. Kaliňák s kapitánom Čerteznim. Ak sa vám jeho tvár zdá povedomá, tak sa
nemýlite. Podobajú sa synom, ktorým je mediálne známy podpredseda slovenskej
vlády JUDr. Robert Kaliňák.
Vo voľnom čase námorníci športovali. V roku 1968, kedy ešte boli na lodiach početné posádky, usporiadali dokonca olympiádu GBLA. Každý týždeň sa hrala futbalová liga a každý mesiac aj futbalový pohár. Raz ho vyhrali aj Lednice, viď Encyklopédia GBLA. V roku 1972 boli na jazere už len štyri zredukované posádky a pretrvali tak len individuálne športy. Jachting ovládli Nemci, šach Ing. Kaliňák.
Bol aj najvýraznejším československým tvorcom známok. Viac ich síce vytvoril kapitán Kudrna, ale tvorba Ing. Kaliňáka bola originálna. Nezaprel v sebe technické vzdelanie (bol strojným dôstojníkom) – známky nakreslil, vytlačili ich poľskí námorníci.
Jeho prvé známky boli síce pomenované kapitánom Hillom ako Neptún na člne, ale v skutočnosti boli karikatúrou kapitána Hamšíka.
Nezabudol ani na výročie ČSPD a Bratislavu.
Ale vrcholom jeho diela boli
známky, oslavujúce víťazstvo Československa nad Sovietskym zväzom na
majstrovstvách sveta v ľadovom hokeji v Prahe 20. apríla 1972. Na tie oslavy sa
nedá zabudnúť. Ak ste mladší, tak si v ČR predstavte oslavy po Nagane 1998, v
SR po Göteborgu
2002. Máte? Tak to vynásobte ešte desiatimi….
Na jeho známkovú tvorbu neskôr
nadviazali kapitáni Benda a Fojtu.
Zdroje: GBLA Lednice na Sueze & katalóg známok a archív autora
Kontakt na autora: valdpete@yahoo.com