Lodné pošty
Peter Valdner (2015, updated)
Loďami boli prepravené miliardy zásielok, ale len niektoré lodné spoločnosti vydali vlastné známky.
Zrejme najznámejšími sú známky PSNC (Pacific Steam
Navigation Company), ktorá síce vydala známky v roku 1847, ale do obehu
sa dostali až v roku 1857 ako prvé známky Peru. Tam ich aj nájdeme v
katalógoch.
Sú na nich zobrazené obe lode spoločnosti - SS Chile a SS Peru. Nominálne hodnoty sú v peruánskej mene, lebo lode premávali najmä na trase medzi peruánskym Callaom a čílskym Valparaisom.
K najpopulárnejším patria známky SS Lady McLeod,
taktiež z roku 1847, odkedy sa i používali. Boli prvými známkami
Britského Commonwealthu zo zámoria. Lady McLeod prevážala poštu na
ostrove Trinidad medzi prístavmi Port of Spain a San Fernando.
Royal Mail
Steam Packet Co.
prevádzkovala viacero lodných liniek medzi rokmi 1875 a 1880.
Na prepravu pošty ich využívala
aj nemecká HAPAG.
V Austrálii používala známky 4 nominálnych hodnôt od roku 1869 Murray Steam Navigation Company na rieke Murray v štátoch Victoria a New South Wales.
Na Nových Hebridách vydali známky hneď dve lodné pošty, je o nich samostatný článok.
Viaceré lodné spločnosti prepravovali
poštu v Osmanskej ríši, k najznámejším a najvzácnejším známkam patria Gauthier Fréres z roku 1856,
Piroscafi Otomani z roku 1858
a Asia
Minor SSCo z roku 1868.
V Rakúsko-Uhorsku pôsobila DDSG -
Donaudampfshiffahrtsgesellschaft. Známky používala od roku 1866. Pre
zberateľov ZZ sú zaujímavé najmä rumunské balíkové známky s označením
lodnej trasy. Z roku 1870 sú známky Braila-Galaz (a opačne), z roku 1874
kombinácie miest Kalaras, Ostrov a Silistria.
Na Balatone pôsobila spoločnosť ZSGT – Zala-Somogy gőzhajó társaság.
Vo Fínsku pôsobila Wanajavesi Angbatsbolag, 3
červené známky vydala 1. mája 1867 pre linku medzi prístavmi Tammerfors
a Tavastehus. Neskoršie novotlače majú oranžovú farbu.
Podobné známky sú z Ile Roy, ostrov leží vo Francúzsku v rieke Saone. Lodná linka ho spájala s Lyonom a Ile Barbe. Známky Ile Roy sú, na rozdiel od ostatných v tomto článku, artistamps, viď článok Spacefillers.
Markíz Jouffroy d’Abbans, spomínaný na pamätnom liste, bol
konštruktérom Pyroscaphe, prvého parníka poháňaného kolesami. Predtým
skonštruoval aj parník poháňaný veslami, ale ten sa neosvedčil.
V Suezskom prieplave sa v roku
1868 používali 40 dní známky, vytlačené v Paríži. Potom ich používanie egyptské
úradu zakázali.
A pár slov o GBLA (Great Bitter Lake Association). Zásielky vznikli na 14 lodiach na Veľkom horkom jazere v Suezskom prieplave v rokoch 1967-75, na člnoch boli prepravené na MS Nordwind, kde boli opečiatkované, potom opäť boli prepravené na člnoch. Svoju vodnú púť skončili, až na výnimky, v egyptskom prístave Fanara, odkiaľ ich už kuriéri odviezli na poštové úrady.
Pre zberateľov známkových území (ASFE) je dôležité, že okrem skratky GBLA sa na známkach
nachádzajú aj ďalšie mená, najmä lodí a súlodí. Je ich niekoľko
desiatok, pripravujem o nich knihu. Mnohé známky sú už dnes pomerne
ťažko dostupné.
Našim zberateľom ASFE odporúčam zamerať sa na získanie aspoň po jednej
známke s menom GBLA, LEDNICE a súlodí LEDMELAGA, DJABIPORST/DJAKBIER a
MUWINIKI(ES). Niektoré mam dvojmo, viem nimi vypomôcť.
Len pozor, existujú aj bezcenné napodobeniny. laikmi pokladané za známky GBLA.
A na záver obvyklá výzva – ak máte známky GBLA, uvítal by som skeny. Možno sa mi ako prílohu k
pripravovanej knihe podarí skompletizovať aj farebný katalóg známok
GBLA.
Zdroj: Internet a archív autora
Kontakt na autora: valdpete@yahoo.com
Zdroj: Internet a archív autora
Kontakt na autora: valdpete@yahoo.com